Poszukiwanie pracownika jest dużym wyzwaniem dla każdego menedżera, który buduje zespół. Gdy już znajdzie wymarzoną osobę na dane stanowisko, podstawą jest umiejętne jego zatrzymania poprzez wytworzenie właściwej atmosfery w miejscu pracy, jak i dodatkowe gratyfikacje. Ze względu na rosnącą inflację, coraz więcej osób deklaruje chęć zmiany zatrudnienia. Co może w tej sytuacji zrobić menedżer?
Dla ludzi ważne jest, aby pracować w firmach oferujących dobre warunki zatrudnienia, ale także dbających o atmosferę w miejscu pracy. Choć na początku przyciągnąć może renoma firmy, finanse, z czasem staje się to niewystarczające. Pracownik chce się rozwijać, ale również budować relacje międzyludzkie.
Od pewnego czasu standardem w wielu korporacjach są wyjścia integracyjne w niewielkim gronie: menedżer plus jego zespół. Mogą to być kręgle, warsztaty pozwalające na zdobycie nowych umiejętności czy standardowa kolacja w restauracji. Ważne, aby takie spotkania odbywały się regularnie, były interesujące i umożliwiły nieco przełamanie bariery pracodawca-podwładny, oczywiście w dobrym tonie.
Stworzenie zgranego zespołu, który lubi i szanuje się wzajemnie jest trudne, ale istotne w pracy każdego menedżera. Warto poznać potrzeby pracowników, zadbać o ich komfort. Dziś bardzo modna jest praca zdalna. Być może ustalenie trybu hybrydowego będzie kompromisem? Rozmowa jest kluczem budowania dobrych relacji z pracownikiem. Warto wypracować w sobie umiejętność słuchacza i obserwatora, a efekty budowania zgranego zespołu od razu zostaną zauważone.
Brak work-life balance to typowe zjawisko, które prowadzi do wypalenia zawodowego i chęci zmiany. Pracownik bardzo często jest przebodźcowany, pracuje ponad 40 godzin tygodniowo, nie otrzymuje zapłaty za nadgodziny, a praca bardzo mocno wkracza w jego życie prywatne. Jeżeli nie chcesz stracić cennego pracownika, do takiej sytuacji nie możesz dopuścić.
Warto zadbać o takie rozplanowanie terminu realizacji projektu, aby nadgodziny w dużym stopniu nie były wymagane. Samopoczucie pracownika i dobre z nim relacje powinny być dla Ciebie jako menedżera najważniejsze. Gdy pracownik jest przepracowany, jego satysfakcja z wykonywanych obowiązków maleje. Niekoniecznie dba wtedy o jakość wykonywanych zadań, ale o tempo ich dostarczenia. Presja nie jest również dobra dla jego zdrowia. Bardzo szybko może okazać się, że pracownik postanawia odejść, ponieważ musi poświęcić czas na rehabilitację i zadbanie o własne zdrowie. Wiele dolegliwości pojawia się również w wyniku stresu.
Zadaniem dobrego menedżera jest ustalenie takich warunków pracy, aby każdy pracownik czuł się komfortowo, wyrabiał się z realizacją zadań w umówionym terminie, ale bez narażania własnego zdrowia na szwank.
Choć mogłoby się wydawać, że każdy pracownik powinien cieszyć się z otrzymywanych benefitów, nieważne jakie by one nie były, dziś mamy rynek pracownika. Coraz więcej wymagań jest stawianych pracodawcy, który powinien zaspokajać określone potrzeby zarówno w sferze finansowej, rozwojowej, jak i rozrywkowej.
Pracownik chce się rozwijać i szkolić? Wyślij go na najlepsze studia menedżerskie odbywające się w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Pozwól wybrać interesujący kierunek, np. MBA. Oczywiście warto pomyśleć o pokryciu kosztów edukacji lub bonusach. Przy tym należy pamiętać o spisaniu umowy uniemożliwiającej pracownikowi odejście przez określony czas po zakończeniu studiów. Ty w niego inwestujesz, dlatego wiedzę zdobytą na studiach powinien wykorzystać do rozwoju aktualnego miejsca zatrudnienia.
Dobrą praktyką w wielu korporacjach jest zapewnianie pracownikom dostępu do darmowych wejść do miejsc kultury i rozrywki. Mogą to być np. bilety do kina upoważniające do darmowego sensu dla pracownika, znajomych i jego rodziny. Popularna jest także karta Multi sport, dzięki której pracownik może korzystać z siłowni, basenu czy fitnessu.
Dobrze, aby pracownik miał także zapewnioną profesjonalną opiekę medyczną, na naprawdę wysokim poziomie. Dla wielu osób ma to ogromne znaczenie, z tego powodu są w stanie pozostać w firmie nawet na nieco gorszych warunkach finansowych.
Trudno jest określić, co może jednoznacznie przekonać pracownika do pozostania w firmie. Na pewno jednak trzeba próbować i wdrażać uniwersalne metody, które w wielu przypadkach działają. Na pewno menedżer musi pokazać, że pracownik jest dla niego ważny i niezbędny do realizacji określonych celów. Gratyfikacje finansowe nie są obecnie aż tak skuteczne jak dodatkowe profity w postaci rozwijających szkoleń, atrakcyjnego biura czy wyjazdów służbowych.