Tytuł Master of Bussiness Administration jest marzeniem wielu menedżerów. Potwierdza doświadczenie w branży oraz wiedzę niezbędną przy rozwoju kariery zawodowej. Jakie kompetencje uzyskuje się po zakończeniu studiów MBA? Czy faktycznie są tak niezbędne w pracy menedżera?
Menedżer posiadający dobrze rozbudowane kompetencje interpersonalne jest w stanie prawidłowo komunikować się z zespołem, umiejętnie rozdzielać zadania, a projekty, którymi kieruje, zawsze kończą się sukcesem. Menedżerowie ze znakomicie rozwiniętymi kompetencjami miękkimi są pewni siebie, lepiej rozumieją współpracowników, ale i samych siebie. Są w stanie skutecznie przekonać innych do własnej wizji, a także wpływają na mobilizowanie zespołu do działania.
Kształtowanie kompetencji miękkich w toku studiów biznesowych ma więc niebagatelne znaczenie w dalszej karierze zawodowej. Najwięcej czasu należy poświęcić na rozwój 4 podstawowych umiejętności.
Komunikatywność jest niezbędna w zawodzie menedżera. Musi umieć jasno wydawać polecenia, umiejętnie wskazywać na błędy, a jednocześnie w zrozumiały sposób wyjaśniać wątpliwości. Ogranicza to ryzyko powstania w grupie napięć, niedomówień i konfliktów.
Aby komunikacja przebiegała skutecznie, menedżer musi posiadać trzy podstawowe umiejętności rozwinięte na bardzo wysokim poziomie: empatię, słuchanie oraz jasne komunikowanie się. Bez prawidłowej komunikacji w zespole zacznie panować chaos i atmosfera niesprzyjająca do realizacji projektów z sukcesami.
Zarządzanie czasem jest bardzo ważną umiejętnością w pracy każdego menedżera. Musi umieć rozdzielać zadania wśród swojego zespołu, ale także w ustalonym schemacie realizować własny plan. Zaplanowanie pracy musi odbywać się w sposób świadomy, według ustalonego harmonogramu.
Jeżeli menedżer potrafi zarządzać czasem, projekty są realizowane ze spokojem i należytą rzetelnością.
Studia podyplomowe związane z biznesem są niezwykle pomocne w doskonaleniu umiejętności zarządzania czasem. Studenci zwykle samodzielnie muszą planować realizowanie projektów, łączyć to z pracą zawodową oraz dodatkowymi zajęciami.
Każdy menedżer musi zarządzać zespołem i umieć dotrzeć do każdego z pracowników. Tylko wtedy zlecone zadania zostaną zrealizowane zgodnie z jego wizją. Bardzo ważne jest zachowanie pewnej kultury komunikacji, jak i wypracowanie autorytetu w grupie.
Jest to bardzo ważna kompetencja, której nie do końca da się wyuczyć, ale można nad nią popracować. Menedżer z dobrze rozwiniętą inteligencją emocjonalną dokładnie wie, z kim warto współpracować, kto jest godny zaufania, potrafi wyczuć niepokojące zachowania w zespole.
Zadaniem menedżera jest nie tylko delegowanie poleceń, ale także kontrolowanie, czy atmosfera w zespole w trakcie ich realizacji jest prawidłowa. Do osiągniecia sukcesu niezbędna jest kooperacja, a tej nie ma, gdy w zespole pojawiają się niedomówienia. Menedżer musi wziąć na siebie ciężar rozwiązywania sporów, ustalania kompromisów. Powinien wiedzieć, kiedy należy zainterweniować, a kiedy sprawa tego nie wymaga.
Kompetencje menedżerskie i zdolności przywódcze, które kształtują studia podyplomowe związane z biznesem, są bardzo cenne w pracy zawodowej. Zyskując zestaw cech, menedżer może wykorzystać je w długoletnim rozwoju kariery.
Studia podyplomowe z biznesu pozwalają zdobyć kompetencje niezbędne dla współczesnego menedżera. Rozwijając nieustannie kluczowe kompetencje, stajesz się coraz lepszym specjalistą i możesz liczyć na coraz większy autorytet wśród współpracowników.