Zasada Pareta – podstawa w pracy każdego menedżera

Niemal wszyscy znają lub słyszeli o zasadzie Pareta. Jak zastosować ją w praktyce i dlaczego jest tak ważna w pracy menedżera?

Zasada Pareta – podstawowe informacje

Zasada Pareta określa, że 20% Twoich nakładów i wysiłków odpowiada za 80% osiąganych efektów. Jest to narzędzie przydatne do podnoszenia produktywności, jeżeli tylko wie się, jak z niego korzystać. Najtrudniejsze jest znalezienie tych 20%, które faktycznie decydują o sukcesie lub porażce.

Stosując zasadę Pareta we właściwy sposób, możesz osiągnąć bardzo dobre efekty przy wykorzystaniu jak najmniejszej ilości zasobów takich, jak czas, energia czy pieniądze. Możesz dzięki niej skupić się na tym, co naprawdę ważne i istotne. Jednocześnie łatwiej odrzucasz elementy w pracy, które zupełnie nie wpływają na efekty, albo nawet rozpraszają Twoją uwagę.

W zasadzie Pareta chodzi o to, aby robić mniej, za to skutecznie. Tego właśnie oczekują korporacje od swoich menedżerów. Aby wykorzystywali drzemiący w nich potencjał, nie przepracowywali się, a przyczyniali się do szybkiego rozwoju firmy.

Jak wdrożyć do swojej pracy zasadę Pareta?

Musisz nauczyć się stosować zasadę Pareta. Pomogą w tym ćwiczenia. Przede wszystkim trzeba poświecić nieco czasu, aby wypracować odpowiednie techniki myślenia, analizowania swoich działań.

Niezbędne jest określenie kluczowych obszarów swojej pracy i wyznaczenie najważniejszych celów, które chce się osiągnąć. Należy określić czynniki, które decydują w Twoim życiu zawodowym o sukcesie i przypisać do nich najważniejsze działania.

Zasada Pareta może pomóc Ci w rozwoju kariery menedżerskiej – ułatwi realizowanie ważnych projektów w krótkim czasie.