Sytuacje kryzysowe zdarzają się w każdej organizacji. To trudny egzamin dla całego zespołu, a zwłaszcza dla zarządu i kadry menedżerskiej. To właśnie od ich wiedzy i umiejętności zarządzania kryzysem w dużej mierze zależy to, czy organizacja wyjdzie z sytuacji kryzysowej mocniejsza i bardziej odporna. Dlatego bardzo ważne jest, aby organizacje były jak najlepiej przygotowane do reagowania na kryzysy i radzenia sobie z ich różnymi rodzajami.
Sytuacje kryzysowe mogą mieć źródło zewnętrzne, ale równie często zdarza się, że są one wywoływane wewnątrz organizacji. Do zewnętrznych czynników stwarzających kryzys należą m.in. kłopoty finansowe, rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji czy sabotaż produktów. Coraz częściej przedsiębiorstwa i instytucje muszą zmagać się z problemami z zakresu cyberbezpieczeństwa, takimi jak ataki hakerów czy kradzież wrażliwych danych. Z kolei najczęstszymi wewnętrznymi przyczynami kryzysów są zwolnienia, nieetyczne lub nielegalne zachowania personelu, nadużycia, oszustwa, konflikty wewnątrz zespołu oraz mobbing i przemoc w miejscu pracy. Ostatnie lata udowodniły, że źródłem kryzysu, na który trzeba być przygotowanym, są także epidemie, wojny i klęski naturalne.
Umiejętne zarządzanie kryzysem zaczyna się od przewidywania potencjalnych problemów, sporządzenia planu postępowania oraz powołania zespołu ds. zarządzania kryzysowego. Przygotowanie się do kryzysu jest pierwszym i niezbędnym krokiem do jego zażegnania. Co ważne, przewidywanie potencjalnych kryzysów nie tylko pozwala przygotować się do nich, ale też pomaga w ich zapobieganiu. Aktywne monitorowanie zagrożeń realnie zmniejsza negatywny wpływ sytuacji kryzysowych. Warto podkreślić, że nie wystarczy wiedzieć jak rozwiązać trudną sytuację. Trzeba też potrafić odpowiednio to przekazać pracownikom, klientom, kontrahentom, partnerom biznesowym, akcjonariuszom i społecznościom lokalnym. Dlatego nieodłączną częścią planu działania w sytuacji kryzysowej jest szczegółowy program komunikacji obejmujący wszystkich interesariuszy i każdą grupę odbiorców. Plan komunikacji powinien obejmować wiele kanałów, w tym także media społecznościowe, za pośrednictwem których najszybciej przekazywane są informacje.
Do skutecznego zarządzania sytuacją kryzysową potrzebne są umiejętności analizowania i planowania, które nie tylko ułatwią zarządzanie kryzysem, ale też pozwolą zachować „zimną krew” gdy kryzys wybuchnie. Konieczność działania pod presją czasu i silnych emocji, umiejętność szybkiego reagowania i błyskawicznego podejmowania decyzji należą do największych wyzwań dla menedżerów w sytuacjach kryzysowych. Dlatego, aby skutecznie przygotować się do działania w sytuacji kryzysu przydatny będzie trening umiejętności przywódczych i psychologicznych. Dotyczy to zwłaszcza kryzysów konfrontacyjnych, kiedy trzeba działać, zanim dojdzie do dalszej eskalacji konfliktu. Ale nie tylko. Tzw. „miękkie” kompetencje, w tym umiejętność działania w zespole, rozwiązywanie konfliktów, skuteczne komunikowanie się i empatia są niezwykle potrzebne w ostrej fazie każdego kryzysu. Od menedżera wymaga się posiadania silnych, wszechstronnych umiejętności przywódczych. Tylko taka osoba potrafi przeprowadzić zespół przez sytuację kryzysową bez uszczerbku dla organizacji. Potrzebna jest też doskonała organizacja, umiejętność delegowania zadań, elastyczność i zdolność do szybkiej adaptacji planu wobec zmieniających się warunków zewnętrznych. Na koniec warto wspomnieć, że kluczowa jest umiejętność rozpoznania skali problemu. Nie wszystkie kryzysy zagrażają organizacji w takim samym zakresie. Dobry menedżer powinien umieć ocenić sytuację i podjąć właściwe decyzje.
Zarządzenie kryzysowe wymaga specjalnych kompetencji od menedżerów. Umiejętności w tym zakresie można zdobyć na podyplomowych studiach Executive Master of Business Administration (EMBA), realizowanych przez Szkołę Biznesu Politechniki Warszawskiej. Program EMBA obejmuje m.in. zachowania organizacyjne, przywództwo, zarządzanie strategiczne, umiejętności negocjacyjne, zarządzanie projektami i transformację biznesową oraz zarządzanie bezpieczeństwem cybernetycznym. To kompetencje kluczowe dla skutecznego działania w sytuacji kryzysowej. Studia trwają 3 semestry i adresowane są wyłącznie dla doświadczonych menedżerów, którzy mogą pochwalić się znajomością języka angielskiego na poziomie C1. Wielokrotnie nagradzany program kształcenia EMBA powstał we współpracy Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej z międzynarodowymi partnerami i znanymi uczelniami biznesowymi z całego świata. Jego atutem jest połączenie wiedzy akademickiej z praktyką oraz akcent na nowe wyzwania i trendy w biznesie. Zdobycie elitarnego dyplomu EMBA to inwestycja, która otwiera nowe horyzonty.